گل نرگس

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

زینب کبری، عارف آستانه‌ی حسین (ع)

01 آذر 1395 توسط مهدیه خدری

حضرت زینب (س) پروردهٔ روح علوی و فاطمی و شاگرد مکتب تربیتی دو انسان کامل و مکمّل و قرآن ناطق بود؛ دو انسانی که تربیت‌شده خاتم الانبیا، رسولان الهی و صاحب دین و شریعت کامل و جاودانه بودند. ازاین‌رو، زینب (س) عصارهٔ تربیتی پیامبر (ص)، علی (ع) و فاطمه (س) بود؛ لذا از حیث حکمت نظری و عملی، عقل علاّمه و عمّاله و عرفان علمی و عینی، از موقعیت ممتاز و برجسته‌ای برخوردار بود و از ظرفیت وجودی و سعهٔ وسیع و فسیح‌ صدر بهره‌مند بود تا بذر کمال تا وصال را در ضمیر و زمین وجود خویش به شجرهٔ طیبه‌ی‌ شناخت و شهود عرفانی بدل سازد که «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه…» (اعراف، ۸۵) و در اثر توحید معرفتی و معرفت توحیدی، به درجهٔ «مبارک بودن» در هر زمان و زمینی یا فرازمانی و فرازمینی و برکت و رحمت وجودی جاودانه رسید (حسن‌زاده‌آملی، ۱۳۷۸): «الم‌تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیّبة اصل‌ها ثابت و فرع‌ها فی السماء تؤتی اکل‌ها کل حین باذن ربّ‌ها» (ابراهیم، ۴۲-۳۲) و «و جعلتی مبارکا أینما کنت» (مریم، ۱۳)، زینب (س) به مرتبهٔ «لهم درجات» (انفال، ۴) بلکه بالا‌تر و والا‌تر، «هم درجات» (آل عمران، ۳۶۱) نایل شده است تا حکیمان متأله و عارفان نامدار و حتی فقیهان، محدثان، مفسران و دانشمندان‌ اسلامی خویشتن را وامدار ساحت وجودی او دانسته و بر خوان گستردهٔ او نشسته و روزی‌خواران معرفت و محبت وی باشند؛ لذا زینب (س) در مقطع کودکی از «توحید» که لُبِ لَبالبِ عرفان علمی و عملی است و غایت شجرهٔ پاک فطرت، خلقت و شریعت است، سخن‌ گفته است. وی به‌خوبی درک کرده که هستی منحصر به «احد» و «واحد» و ماسوای او، جلوات‌ و تجلیلات اوست (ر ک. جوادی آملی، حماسه و عرفان، ۱۳۶۷) چرا چنین نباشد، در حالی‌که وی چکیده و سلاله طیب و طاهر پنج تن آل عبا (ع) و اهل کسا بود و تربیتش توحیدی، تعلیمش توحیدی و در پرتو عنایات و افاضات «موحدان کامل»، از علی (ع) و فاطمه (س) و در ظلّ ظلیل و معیّت پایدار موحدان راستین چون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بوده است؛ پس‌ چگونه ممکن است که وی توحید‌شناس توحیدمدار و قرآن‌شناس قرآن‌محور در حیات و حرکت خود نباشد؟

زینب (س)، عارفی است که به تنظیم رابطهٔ خود با خدا، رابطه خود با خود و جامعه و جهان‌ پرداخته که مرکزیت عرفان عملی رابطهٔ انسان با خدا خواهد بود و وی با وقوف به لبِ حکمت‌ شهودی و عرفان ناب، به‌خوبی توانست پیوند خویشتن با خدا و رابطهٔ خود با خویشتن را بر محور نگرش، بینش و گرایش توحیدی تنظیم نماید و از بوی نافهٔ رحمانی و رایحه نفخه‌ی‌ خدایی به‌خوبی بهره جوید تا حجاب‌های ملک و ملکوت را برداشته و از خود فانی شده و محو جمال دلبر و دلدار شود و سیر آفاق و انفس نماید.

زینب (س)، عقل و عشق و دماغ و دل، ذهن و ذات و سَر و سِر را به‌هم پیوند زد تا فاصله و حجاب آن‌ها را بردارد و با توهّم امتناع اجتماع فکر و ذکر، برهان و عرفان مبارزهٔ عملی نماید و در میدان عمل، صبر و بصیرت را تفسیر نماید و جهاد و اجتهاد، فقاهت و فنا، عرفان و احسان، توکّل و تبتل، شوق و شیدایی، شکیبایی و شکوفایی، مستی و مستوری، حصول و حضور و دیدار عالم الستی و شهود خدا در عالم دنیا را با لقاء الله در جنت ذات و شهود، توأمان تبیین و تصویر نماید و این همه هنر قدسی و غیبی را با «خضر راه» و «انسان کامل» تجربه نماید تا آغاز و انجام‌ سیر و سلوک را با ولایت به منصهٔ ظهور برساند و عرفان توحیدی و ولایی را نشان رود و نشان‌ دهد و خود، نشانی از آن بی‌نشان شود.

منبع:http://zeinab-salamolah.persianblog.ir

 نظر دهید »

مقام روایی حضرت زینب

26 آبان 1395 توسط مهدیه خدری

 نظر دهید »

مقام روایی حضرت زینب

26 آبان 1395 توسط مهدیه خدری

در باره شخصیت روایی وی، علمای بزرگی سخن گفته اند از جمله:ابو الفرج اصفهانی: زینب عقیله دختر علی بن ابی طالب، مادرش فاطمه دختر رسول خداست و او همان کسی است که ابن عباس از اوکلام حضرت فاطمه (ع) را در فدک نقل می کند و می گوید: حدیث کردمرا عقیله ما زینب دختر علی (ع)…در انساب الطالبیین می خوانیم: زینب کبری دختر امیرمومنان (ع)که کنیه اش ام الحسن بود، از مادرش زهرا (س) روایت می کرد.

مرحوم سیدنورالدین جزایری، در خصائص الزینبیه، ویژگی موثقه بودن زینب را طرح می کند و می نویسد: «از جمله القاب آن محترمه «موثقه »، که آن مکرمه مورد وثوق خلاق عالم و حضرت سیدالشهدا، وحضرت سجاد (علیهماالسلام) بوده اند و لذا حافظ ودایع الهیه و اسرار محمدیه بوده، بلکه محل وثوق کلیه مردم بوده و لذا حضرت سیدالساجدین (ع) هروقت بیان اخبار و احادیث می فرمودو می خواست که در اذهان مردم جای گیرد و از او بپذیرند، به عمه اش اسناد می داد و از آن مخدره نقل می فرمود و کذالک ابن عباس با این که حبرالامه و مقبول القول بود، مع ذالک می گفت:«حدثتنا عقلیتنا».

آیت الله خویی می نویسد: از مادرش سلام الله علیها روایت می کند. و جابر (فقیه جز سوم باب معرفه الکبائر، حدیث 1754) وعباد عامری از او روایت می کنند. این همه نشان از اوج مقام روایی حضرت زینب (س) دارد که متاسفانه کمتر مورد توجه قرارگرفته است

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه

 نظر دهید »

اسوه صبر

08 آبان 1395 توسط مهدیه خدری


با مادرش فاطمه

فاطمه بعد از پدر گرامي خويش چند ماهي بيش در اين دنيا نماند. بنابراين زينب از محبتهاي مادري چون صديقه كبري بيش از چند ماهي بهره نجست. اين دوران كوتاه چند ساله، پر است از فراز و نشيبها و خاطره‌هاي تلخ و شيريني كه زينب را براي ادامه حركت و مجاهدت در راه خدا و استقبال از مشكلات و مصائب زندگي آماده مي ساخت. زينب مادرش فاطمه را بعد از رحلت رسول خدا خندان و متبسم نمي ديد. فاطمه در غم از دست دادن پدري چون رسول خدا و حمايتهاي او چندان گريست كه نام او را در شمار گريه كنندگان معروف تاريخ چون آدم،‌ يعقوب، يوسف و امام سجاد آورده‌اند. زينب در تمامي اين دوران با مادر در كنار او بود و صحنه‌هاي مصيبت‌بار رحلت پيامبر خدا و اندوه بيكران مادر و ظلم و جنايت دشمنان* در حق اهلبيت پيامبر را نظاره مي‌كرد و همه اين ناملايمات بر قلب كوچكش فرود مي‌آمد و او براي خدا صبر مي‌كرد و پايداري در راه خدا را پيشه خود مي‌ساخت،‌ تا زمينه‌اي باشد براي تحمل مصيبتها و رنجهاي بزرگتري كه در انتظار او بود.

دفاع از حق

زينب در مجلس سخنراني مادرش فاطمه در مسجد رسول خدا در دفاع از حقوق اهلبيت و فدك حاضر بود و خطبه و سخنان مادرش را در آن مجلس به ياد داشت؛ به طوري كه خود يكي از راويان آن خطبه به شمار مي‌آيد. او از مادرش آموخت كه چگونه بايد در مقابل دشمنان ايستادگي كرد و آنان را رسوا ساخت. او آماده مي‌شد كه با سخنان خود در بازار كوفه و كاخ ابن زياد و يزيد، ظلم و جنايت آنان را برملا سازد و از اسلام و ولايت دفاع كند.

منبع:سایت شهید آوینی

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

گل نرگس

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس